Darah Muda - Jangan Lawan Ibu Bapa

Darah Muda – Jangan Lawan Ibu Bapa

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Di hari bercuti ni, adakah pembaca semua sedang bergembira? Diharapa anda semua semua bergembira bersama ibu bapa anda. Bagi anak-anak yang kekurangan ibu atau bapa atau kedua-duanya sekali, jangan bersedih, kita masih boleh berjasa dengan mendoakan ibu bapa kita.

Dari lagu darah muda ni sebenarnya memberi banyak makna tersurat dan tersirat. Saya dah tulis panjang-panjang sebenarnya tapi dipadam sebab nak pembaca selami sendiri maksud tersurat dan tersirat dari lagu ni. Mari dengar tengok video dan dengar lagu nya.

Video lagu dan lirik Darah mudah dari Rhoma Irama

rhoma irama-darah muda

Darah muda darahnya para remaja
Yang selalu merasa gagah
Tak pernah mau mengalah
Masa muda masa yang berapi-api
Yang maunya menang sendiri
Walau salah tak perduli
Darah muda

Biasanya para remaja
Berpikirnya sekali saja
Tanpa menghiraukan akibatnya
Wahai kawan para remaja
Waspadalah dalam melangkah
Agar tidak menyesal akhirnya

Darah muda darahnya para remaja
Yang selalu merasa gagah
Tak pernah mau mengalah
Darah muda

*****

Saya harap pembaca dapat menyelami dan memahami lagu ni.

18 thoughts on “Darah Muda – Jangan Lawan Ibu Bapa”

    1. Memang mendalam bro. Kena hayati dan fahami. Dulu dengar lagu, rasa seronok ja, di bawa menari lagi tapi bila dengar balik sekarang, memang makan dalam juga lagu darah muda ni.

  1. zam,an sekarang nie susah nak cakap… dah banyak sangat pengaruh yang tak baik.. akhirnya muda mudi dah terlalu ramai yang lawan mak bapak … isk!!isk!!isk!!!

    1. Biasalah tu bro, susah juga nak salahkan siapa. Nak salahkan didikan ibu bapa tak semestinya, ada anak yang di manjakan lebih baik tapi ada anak yang perlukan kekasaran. Salahkan persekitaran pun tak semestinya, anak yang berada dalam golongan yang baik-baik dan berkawan yang baik-baik pun boleh melawan ibu-bapa. Sebenarnya banyak aspek juga perlu dilihat. Sebaiknya, didiklah dengan agama.

Add Comment Register



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>